-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:31581 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

آيا كلمه شيءٍ قدير بعد از كسره قرار گرفت ترقيق ميشود؟

حرف رأ دو صفت تفخيم و ترقيق دارد كه هر كدام شرايط خاصي دارند:

شرايط تفخيم رأ

الف: رأ متحركه:

1. رأ مفتوحه، مانند: رَبِّ ـ ذومرَّة

2. رأ مضمومه، مانند: رُحمأُ ـ رُوح

ب: رأ ساكنه

1. رأ ساكنه ما قبل مفتوح، مانند: يَرضي ـ القَمَر

2. رأ ساكنه ما قبل مضموم; مانند: قُربان ـ دُسُر.

3. رأ ساكنه ما قبل، ساكن، ما قبل، مفتوح; مانند: الفَجر ـ عَشر

4. رأ ساكنه ما قبل، ساكن، ما قبل، مضموم; مانند: عُسر ـ يُسر

5. رأ ساكنه ما قبل الف مدي; مانند نَار ـ اَبصَار

6. رأ ساكنه ما قبل واو مدي; مانند: نُور ـ غَفُور

استثنأ

اگر در حالت سوم، حرف ساكن قبل از رأ ساكنه، حرف يأ باشد، دراين صورت حرف رأ به جاي تفخيم، ترقيق ميشود.

مانند; خَير ـ سَير

شرايط ترقيق رأ

الف: رأ متحركه

1. رأ مكسوره، مانند: رجال ـ اَرِنا

ب: رأ ساكنه:

1. رأ ساكنه ما قبل; مكسور مانند: الاِرْبَه ـ عَسِرْ

2. رأ ساكنه ما قبل، ساكن، ما قبل، مكسور; مانند: ذِكْرْ ـ سِحْرْ

3. رأ ساكنه ما قبل، يأ مدي; مانند: قديرْ ـ يَسيرْ

استثنائات

1. رأ ساكنه ما قبل، مكسور كه بعد از آن حرف مستعليه بيايد، تفخيم ميشود; البته مشروط به اين كه در يك كلمه قرار گيرند. مانند، مِرْصَادْ، قِرْطَاس.

2. رأ ساكنه ما قبل، مكسور كه بعد از همزه وصل بيايد نيز تفخيم ميشود مانند: إرْتبتم ـ إرْجعُون.(حليةالقرآن، سيدمحسن موسوي بلده، سطح 2، ص 70، سازمان تبليغات اسلامي.)

از نكات پيشين معلوم ميشود كه رأ در كلمه قدير ترقيق ميشود.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.